Vi arbetar väldigt nära barnen för att skapa ett trygg och lugn miljö för barnen. Vi tvingar ingen att göra
en övning eller uppgift som känns för jobbig, men vi motiverar dem och hjälper dem att hitta en väg
mot övningen som ändå kan kännas okej. Alla elever behöver känna sig trygga att komma till simskolan,
och känna att vi arbetar tillsammans mot målet, även om det skulle vara med myrsteg. Ibland kan man behöva
se andra göra en övning några lektioner innan man själv känner sig redo att göra den också. Vi arbetar i största
möjliga mån på vatten där barnen inte ska bottna, eftersom det är så viktigt att lära sig att vattentrampa och veta
hur man ska göra för att hålla sig uppe och hålla balansen. Vi över även väldigt mycket på att bubbla med mun
och näsa, i alla grupper, eftersom alla behöver lära sig tekniken för att slippa få vatten i näsan, som annars kan
vara obehagligt. Vi arbetar mycket med positiv förstärkning och pepp. Det bästa sättet att bli bra på något är
att få en stärkt självkänsla.
Vi simmar med flytbälten som finns i 4 olika nivåer av flythjälp. Det gröna hjälper till att
flyta mest, därefter gult, sedan blått och det röda hjälper till minst. Man börjar alltid med det
gröna simbältet när man startar som nybörjare oavsett vilken vattenvana man har med sig
sedan innan. När eleven har börjat göra korrekta simtag med kombinerade ben och armar i
bröstsimmet provar instruktören i stället ett gult bälte på barnet, och så länge som tekniken
inte påverkas av bältesbytet och barnet inte upplever det obehagligt kan man fortsätta med
detta bälte tills det känns väldigt lätt för barnet och därefter byter man till ett blått bälte.
Genom att göra på detta vis får barnet i lugn och ro skapa sig en fin och stabil teknik och
sedan göra tekniken och uthålligheten starkare genom att sakta och efter egen förmåga försvåra
det lite grand med mindre och mindre flythjälp. Det röda flytbältet använder man oftast i
Fortsättning B och de avancerade grupperna. Det röda bältet har väldigt låg flythjälp och hjälper i
princip endast till med att hålla bålen uppe och stötta simmandet lite. Denna används dels för
att hjälpa uthålligheten för att eleven inte ska ta ut sig för tidigt och även när man ser en liten
tekniksvårighet för barnet som man tränar upp genom att bältet hjälper till att stödja bålen.
Då kan eleven fokusera endast på tekniken och inte på att hålla sig flytande. Har eleven för lite flythjälp
är risken stor att simningen blir slarvig, och fortsätter man simma med an slarvig teknik befäster sig denna
och blir svår att lära om. Därför att det viktigt att inte ha för lite flythjälp för tidigt.
Lektionerna är väldigt rutinmässiga med små förhöjda svårighetsgrader utifrån barnets egna
förmåga men annars följer man ett mönster så att barnen lär sig alla moment och oftast i vilken
ordning de görs, speciellt i de grupper med lägre svårighetsgrad. Detta eftersom det är viktigt
att gruppen är en fungerande och lugn grupp samtidigt som de uppgifter som barnen har ofta är
utmanande och behöver tränas på många gånger. Vi arbetar under den första lektionen i
Nybörjarkursen med att lära oss att sparka för att ta oss framåt, även för att lära känna
simbältena, gruppen och hur kroppen fungerar i vattnet. Vi har hjälp av en grodplatta som
även den används efter en viss teknik. Redan andra eller tredje lektionen i nybörjargrupperna
börjar vi träna på grodbenen. Därefter är det mycket träning på dessa. Om man även tränar på
gordbenen hemma med barnet mellan lektionerna lär sig barnet dem snabbare.
När grodbenen sitter i långtidsminnet kan man börja lägga till armarna i bröstsimmet.
Det tar alltid olika lång tid för barnen är vara redo för detta, och det har även mycket att
göra med hur vattentrygg man är.
Vi tränar även på både crawl och ryggsim under alla lektioner. Även om man ibland som
medföljande vuxen kan känna att det är väldigt roligt att barnet lär sig bröstsimmet ganska fort
är det ändå viktigt att ta med sig att det är det sista simsetet som man ska träna på själv
med sitt barn, eftersom det är det simset som löper allra störst risk att bli fel eller
slarvigt, och blir det fel eller slarvigt kan det vara svårt att rätta till.
Ju längre tid man simmat bröstsim slarvigt desto svårare är det att rätta till. Vill man
träna på något simset själv, utan instruktör, är det bästa man kan göra att träna på crawl
och/eller ryggsim. Dessa två simset är lättare att lära sig, svårare att göra fel och extremt
livräddande om barnet skulle hamna i en farlig situation i vattnet. Känner man ändå att man
hemskt gärna vill träna på bröstsimmet själv, tänk då på att hellre ha för mycket flythjälp än för lite.
Barnen ska inte simma korta sträckor utan flythjälp om inte simtekniken verkligen sitter bra.
Det som vi även gör under lektionerna är att hämta saker under vattnet efter
egen förmåga med större utmaningar med tiden, att hoppa från kanten och att flyta på rygg.
Att lära sig att hämta saker under vattnet bygger en trygghet till vattnet. Man tränar på att
få vatten i ansiktet och även på att bubbla, vilket även är en viktig livräddningskunskap, men
man utmanar även detta mer under tid för att träna på att både simma nedåt och uppåt, och att
bubbla ut luften man har i lungorna under vattnet för att orka länge, för att komma ner lättare
och för att hålla andan. Flyter på rygg gör vi för att när man kan flyta på rygg själv har man
hittat sin bålstyrka. När man kan flyta på rygg så kan man även hålla sig flytande när man
simmar, förutsatt att man gör ett korrekt simset. Dessutom får vi träna lite extra på att ha öronen
under vattnet vilket många behöver göra sig lite bekanta med för att blir trygga
i vattnet.